En kritisk analyse av Dahlin-rapporten |
Les også:
Fabrikkert vitenskap fra Steinerbevegelsen The English version: Collected analysis of the Dahlin report Presentasjon av rapporten fra Antroposofi.info, av Bo Dahlin |
Dette skriver antroposofene om Dahlin-rapporten på norsk Wikipedia? Vår IP-adresse er dessverre utestengt fra å redigere dette bort fra artikkelen. Undersøkelse fra Karlstad universitet om forskjeller fra offentlige skolerEt omfattende forskningsprosjekt ved Karlstad universitet, ledet av professor i pedagogikk Bo Dahlin, tok sikte på å undersøke forskjellene mellom steinerskoler og offentlige skoler. Denne viste at elever ved steinerskolene har større toleranse for svake grupper i samfunnet og mindre toleranse for rasisme. Videre kjennetegnes steinerskoleelever ved større ansvar i sosiale og moralske spørsmål og større vektlegging av at valg skal komme fra egen tenkning. Steinerskoleelever har også mindre toleranse for mobbing og er mer opptatt av miljøspørsmål. En større andel av steinerskoleelevene enn tilsvarende i offentlig skole tar høyere utdannelse. Foruten Dahlin deltok bl.a. Agnes Nobel, psykolog og dosent i pedagogikk, og Ingrid Liljeroth, psykolog, i forskningsprosjektet. Utdrag fra Dahlin-rapporten har også i Norge vært brukt i nyhetsbrev og avisinnlegg ved flere anledninger. Store ord. Vi har sett nærmere på den. |
Her følger vår samlede analyse av
Dahlin-rapporten
Del 1:
a) Denne rapporten er skrevet av en gruppe mennesker som enten er
antroposofer eller stiller seg svært velvillig til form og innhold i
steinerpedagogisk utdanning.
Rapporten redegjør ikke for at forfatterne er involvert i den
antroposofiske bevegelsen.
b) I følge
Rudolf Steinerhøyskolen i
Järna,
er professor Bo Dahlin, som bærer hovedansvaret for rapporten, også
ekstern sensor på masterstudiet i Eurytmi.
c) Professor Bo Dahlin er også medlem av fagrådet i masterprogrammet på
Rudolf Steinerhøyskolen i Oslo.
Bo Dahlin er kjent for å støtte steinerpedagogikk. I en tekst på den
svenske nettsiden til et antroposofisk informasjonssenter hevder Dahlin
at den esoteriske tenkninger til mystikere, såvel som grunnleggeren av
Rosenkreutzer ordenen, Christian Rosenkreutz, er vel verdt å se nærmere
på
også for den moderne
pedagogikken.
«Kanske
är det dags att låta dessa esoteriska insikter bli en del av dagens
pedagogiska tänkande?»
spør han der.
For å hjelpe barna å finne veien ut av den metafysiske hulen, og unngå å
bli livsstidsfanger der, ute av stand til å møte det ukjente, slik
Platon beskriver den, finnes altså steinerpedagogikken. Dahlin synes å
mene at den den moderne tilsynelatende mangelen på å møte «det ukjente»
stammer fra "det
osynliga nät av föreställningar och värderingar som vi håller på att
spinnas in i av den globala kapitalismen och den teknologiska
utvecklingen."
d) Medforfatterne av rapporten, Agnes Nobel og Ingrid Liljeroth, er også
velvillig innstilt til steinerpedagogikken og er begge sitert på flere
antroposofiske nettsteder. Agnes Nobel er forfatteren av "Education
Through Art" (Svensk tittel: "The Philosopher's Button"), som
pretenderer å være vitenskapelig, men som, etter vårt skjønn, er et
manifest som promoterer Waldorf/ steinerpedagogikk. Agnes Nobel er også
medlem av fagrådet i
masterprogrammet på Rudolf
Steinerhøyskolen i Oslo.
Ingrid Liljeroth, er også kjent for sine sterke sympatier for
antroposofi og for Steinerbevegelsen fra før hun deltok i
Dahlin-prosjektet. Hun har tidligere utgitt en bok om antroposofi og
helsepedagogisk arbeid.
Liljeroth manifisterer sin ukritiske holdning til de antroposofiske
læresetningene i den sjette delrapported av prosjektet (Karlstad, Sept.
2006), som var hennes hovedansvar.
e) I Dahlin-rapporten er er det ikke redegjort for sammenhengen mellom
de som finansierer rapporten, Kempe-Carlgrenska Fonden, og Waldorf/
Steinerbevegelsen..
Frans Carlgren, er, i følge
det svenske lærerlaget,
en kjent antroposof og forfatter av flere bøker om antroposofi og
steinerpedagogikk. Frans Kempe var
Frans Carlgrens bestefar
Personer med navnet Kempe er fremdeles aktive i den svenske
steinerbevegelsen.
f) Hvilke politiske motivasjoner ligger bak denne rapporten?
En annen rapport, Wood-rapporten, ble laget i England i forbindelse med
ønsket om å skaffe statlig støtte til Steinerskolene der. I Norge og
Sverige
kan det synes som om for mange kritiske innspill, negativ oppmerksomhet
og granskninger har kommet offentligheten for øre siste årene. Er
elevtallet synkende? Er Dahlin-rapporten en del av en samlet innsats
for å produsere den nødvendige vitenskapelige tyngden og dokumentasjonen
som mangler for å møte offentlig kritikk?
g)
I det engelske sammendraget av Dahlin-rapporten er det fremsatt følgende
reservasjon med hensyn til rapportens resultater: [that] in summaries
like this many nuances and details are necessarily omitted and only the
large picture is presented. Thus, there is an inevitable risk in drawing
hasty and too general conclusions. Forfatterne av rapporten vedgår
altså selv at det kan være noen «nyanser og detaljer» som har blitt
borte underveis og at det bare er det forfatterne anser å være «det
store bildet» som er presentert.
Hvorfor har denne rapporten, eller sammendraget av rapporten, blitt
publisert på dette tidspunktet, og hvorfor risikerer akademikere som Bo
Dahlin, A. Nobel, og I. Liljeroth å trekke hastige, foreløpige og
muligens for generelle konklusjoner om spørsmål av så stor betydning?
h) I hvilke andre vitenskapelige sammenhenger og fora er denne rapporten
blitt offentliggjort? Og i hvilken grad har denne rapporten blitt
underlagt en vitenskapelig diskusjon vedrørende metodene de har brukt,
resultatene de har funnet og konklusjonene de har trukket?
i) De elevene, foreldrene eller lærerne som har hatt negative
erfaringer, eller er svært kritiske til Steinerskolene, ble
sannsynligvis ikke inkludert i studien, og fikk følgelig ikke anledning
til å svare på spørreskjema eller delta i intervju.
j) Å sammenlikne private og offentlige skoler er, på mange måter, som å
sammenligne epler og pærer. Derfor burde Steinerskolen ha sammenliknet
seg med en annen privat eller religiøs skole, for å få så presis
representasjon og kvalitativt målbare resultater som mulig av
utdanningen sin.
k) I flere sammenhenger fremheves den unike og uavhengige rollen
Steinerskolen har. Dette er særlig vanlig i de tilfellene der en skole
har håndtert enkeltsaker på en lite tilfredsstillende måte. I slike
tilfeller søker steinerbevegelsen å begrense skaden ved å kalle det
enkeltstående tilfeller, noe som ikke kan ses som et generelt trekk ved
steinerbevegelsen.
I Dahlin-rapporten er imidlertid de positive elementene ved enkeltskoler
generalisert til å være et uttrykk for steinerpedagogikk. Leseren kan
derfor få inntrykk av at de positive sidene er et trekk ved alle
steinerskoler, mens de negative sidene omtales som enkeltsaker ved
enkelte skoler.
l) I hvilken grad har man sikret seg at ikke lærerne som har stått for
datainnsamlingen har kunnet manipulere og instruere elevene på forhånd,
og eventuelt plukke ut hvilke elever som skal delta? Det er gjentatte
ganger 196 besvarelser, selv på ulike rapporter. Hvis læreren står for
administreringen av spørreskjemaene vil man alltid få de svarene som
elevene forventer at læreren ønsker å få. Det gjelder både på
Steinerskoler og i offentlig skole.
m) I rapporten legges det alt for lite vekt på objektive målinger, i
forhold til elevenes meninger. Resultatene blir derfor i stor grad
kvalitative og ikke kvantitative, deskriptive heller enn målbare. Det er
derfor lett å finne alternative tolkninger og meninger til de samme
resultatene som forskerne trekker frem og blir synlig imponert over.
Forskernes valg av tolkninger er også svært avslørende for deres
utilslørte sympati i forhold til steinerpedagogikken.
n) De 10 dybdeintervjuene som er foretatt, er metodisk lite for å si noe
generelt om en så stor gruppe. Det burde vært minst 30 intervjuer for å
få stor nok bredde. Vi vet heller ikke hvordan intervjuene ble utført
eller hvordan personene ble valgt ut. Det vi vet er imidlertid at det i
en del v undersøkelsen var lærerne selv som valgte ut hvilke elever som
skulle besvare spørreskjemaene. (Se punkt h) i del 2)
Vi får vite at Waldorf-foreldre i Sverige er en relativt homogen gruppe,
selv om det er forskjeller på de ulike Steinerskolene. Ca 40 % er
antroposofer eller har antroposofiske sympatier. (Dette er et veldig
høyt tall. I målinger fra andre land utgjør andelen mellom 10 og 15 %.
Hva skyldes dette?)
o) Foreldrene er velutdannet, har middels inntekt og svensk som morsmål.
De har overvekt av helse- og omsorgsyrker, har rød-grønne politiske
sympatier og flertallet har et åndelig eller religiøst livssyn og
motsetter seg ateisme og materialisme. De har et solidarisk syn på
samfunnet og avviser konkurranse og egoistisk individualisme. De har
valgt skole for sine barn ut fra sin kunnskap om Rudolf Steiners
læremetoder, selv om bare 7 % av dem har gått på en Waldorf-/
Steinerskole selv.
Det vi lurer på, i tillegg til alt dette, er hvor mange av foreldrene
som har jødisk/ asiatisk eller afrikansk bakgrunn?
p) Hvorfor har ikke rapporten tatt opp en eneste problemstilling knyttet
til det okkulte grunnlaget for den såkalte alternative pedagogikken som
utføres på Waldorf-/ Steinerskoler? Reinkarnasjon, karmalover, eurytmi,
åndsvitenskap, Atlantis-myten, spirituell evolusjonsutvikling, forholdet
til Darwins evolusjonsteori, englehierarkier osv.
q) Hvorfor han ikke rapporten problematisert Rudolf Steiners egne
rasistiske uttalelser, og hvordan lærerutdannelsen forholder seg til
disse, og hvordan de konkret brukes innenfor Waldorf-/Steinerskolesystemet?
I den tilsvarende engelske rapporten (Wood-rapporten) ble disse poengene
i alle fall luftet.
r) I det engelske sammendraget av Dahlin-rapporten står det:
Our findings indicate that the Waldorf schools to a great extent seem to
produce active, responsible, democratic and humane citizens. This is in
all probability a consequence of both the special teaching methods of
the Waldorf schools and the Waldorf pupils' specific social and cultural
backgrounds in the form of their parents' values and social commitment.
Which of these two factors plays the greatest role is naturally
impossible to say, but the teaching methods are certainly of no little
importance.
Dette er ren propaganda for Waldorf-/ Steinerskoler uten holdbar
begrunnelse.
Hva går disse spesielle læremetodene på Waldorf-/ Steinerskolen ut på?
Og hvordan er de begrunnet som et alternativ til det som foregår i andre
undervisningssammenhenger? Del 2:
Spesielle betraktninger fra de ulike rapportenes konklusjoner
Resultater av undersøkelsen: 15 % færre Waldorf-/ Steinerskoleelever går
direkte videre til universitet/ høyskole etter endt 12 årig skolegang.
a) Påstanden fra Bo Dahlin etc er: Waldorf-/ Steinerskoleelever utsetter
i større grad enn andre elever å gå videre på universiteter eller
høyskoler, og velger heller å jobbe, reise eller gå på folkehøyskole.
Hvordan vet Bo Dahlin dette? Har han empirisk belegg for det? I hvilken
grad tar elever fra Steinerskolen opp igjen fag på andre private
gymnaser fordi de ikke har fått godkjent studiekompetanse?
b) Tolkningen til Dahlin om at Waldorf-/ Steinerskoleelever bevisst
utsetter overgangen til universiteter og høyskoler er på ingen måte en
nøytral betraktning og er relativt avslørende for Dahlins Waldorf-/
Steinersympatier.
c) Det fremgår ikke av undersøkelsen hvor mange av elevene fra offentlig
skole som har en intensjon om å begynne på universitet/ høyskole i
fremtiden, og dermed så blir tallene fra steinerskoleelever (42%)
meningsløse og usammenlignbare.
d)
Et interessant poeng er at forskerne implisitt anerkjenner sammenhengen
mellom antroposofi og Waldorf-/ Steinerskolen. Vi får vite at det er
veldig få som velger antroposofisk utdanning etter å ha fullført et 12
årig løp på Waldorf-/ Steinerskolen. For de som regner den
antroposofiske bevegelsen som en religiøs sekt og et okkult og
mystisistik basert livssynsalternativ er det relativt alarmerende at det
er noen i det hele tatt.
e)
Rapporten sier heller ingenting om hvor mange elever som går inn i andre
virksomheter innenfor Steinerbevegelsen, det være seg biodynamiske
gårder, Camphill bevegelsen eller som ufaglærte lærere/ ansatte på en
Waldorf/ Steinerskole. Det er helt sikkert flere som går inn i
bevegelsen som ufaglært enn de som tar antroposofisk utdannelse og går
inn i bevegelsen som faglært.
f) Waldorf pupils seem to have a different style of studying
Former Waldorf pupils generally seem to have a somewhat different style
of studying compared with other students. They are somewhat less
instrumental and somewhat more deeply involved in their studies, i.e.,
their studying is based more on a personal interest in the subject than
on improved job opportunities. They appear also to be less worried about
exams and do not use mechanically reproductive learning methods ("learning
by heart") to the same extent.
Er disse vage generelle vendingene og påstandene noe vi bare må godta,
eller har Dahlin belegg for noe av dette? Hvor er i så fall dataene?
Det burde være en smal sak for en forsker å gjøre det mer
kvantifiserbart ved å sammenligne de endelige eksamensresultatene fra
tidligere Waldorfelever med resultatene fra elever fra offentlig skole.
Har dette blitt gjort?
g) Angående rapport 3: Waldorf schools and civic moral competency
I rapporten står det:
To compare the Waldorf pupils’ ability to take a stand on complex social
and moral issues
with that of pupils from the municipal school, a questionnaire was used
from a project that
was part of the National Agency for Education’s national evaluation in
1998.
Var det ingen Waldorf/ Steinerskoler representert i denne nasjonale
evalueringen fra 1998 slik at man kunne få en direkte sammenligning
mellom Waldorf/ Steinerskolen og offentlig skole?
h) Angående: The first comparative study – the pupils’ civic moral
competency
The questionnaire was sent out during the spring term 2003 to the
teachers of social studies in the 9th
and 12th
grades of the 11 participating Waldorf schools. The teachers were asked
to administer the collection of the questionnaires themselves.
Dette er en svært lite tillitsvekkende måte å samle inn data på, og gir
selvsagt også resultater som vi ikke kan ha tillit til. Det at lærerne
ved de skolene som deltok i undersøkelsen selv administrerte og valgte
ut elevene som skulle svare på undersøkelsen er en lite vitenskapelig
måte å gjøre undersøkelser på.
The response rate was 77%, representing 325 pupils.
Dette er en høy svarprosent for en frivillig deltakelse, men en
forholdsvis lav svarprosent for å være en obligatorisk undersøkelse. En
med manglende tillit til de som samler inn og behandler dataene vil
bekymre seg for om det har foregått en bevisst utvelgelse av svar her.
j) The comparison group from the National Agency for Education’s
evaluation in 1998 consisted of 407 pupils from the 9th
grade and year III of upper secondary school from a total of 19
municipal schools.
De moralske problemstillingene og spørsmålene elevene skulle ta stilling
til var i ulik grad fremme i den offentlige debatten i 1998 (da
undersøkelsen ble foretatt på elever i den offentlige skolen) og i 2003
(da Waldorf/ Steinerskoleelever foretok den samme undersøkelsen).
Spørsmålene var knyttet til oppblomsting av nynazistiske miljøer,
muligheten for adekvat voldsbruk i enkelte situasjoner, grenser for
ytringsfrihet i et demokrati, bioteknologiske dilemmaer knyttet til
forskning på befruktede egg og aborter. Dette er offentlige debatter som
opptar større eller mindre deler av det offentlige ordskifte til ulike
tider. Tidspunktet for når denne undersøkelsen foretas vil farge
kjennskapen til innholdet av debatten og bevisstheten til den aktuelle
problemstillingen. Offentlig kunnskap om ulike emner endrer seg ut fra
hva som er oppe i media til enhver tid. Den offentlige debatten om
nynazisme kan ha vært lenger fremme i 2004, enn den var i 1998, og den
offentlige responsen dermed også mer sofistikert. Generelt så vil
kjennskap til ulike emner endre seg ut fra hva som til en hver tid er
oppe til offentlig debatt. Det er derfor vanskelig å si noe om et
moralsk bevissthetsnivå ut fra denne empirien, og spesielt når
undersøkelsene er foretatt med 5 til 6 års mellomrom.
Hvordan forholder man seg til Steiners egne rasistiske utsagn på
Waldorf-/ Steinerskoler?
Kommentar til sammenlignende studie 2:Holdninger til skolen, lærere og foreldre
The questionnaire was sent out to nine of the participating Waldorf
schools during the spring
term of 2003. The number of respondents was 196 pupils. The National
Agency for Education
sent out a total of 6788 questionnaires to the municipal schools and the
number of
respondents was 5941.
Det siste er en svarprosent på 87,5 %, noe som er svært høyt. Den må
enten ha vært en obligatorisk undersøkelse, eller den må ha vært svært
godt belønnet. I Waldorfskolens tilfelle er det bare angitt 196
elevsvar, og ingen svarprosent. Angir det at svarprosenten her er svært
lav?
Tidligere i rapporten (s. 9) har Dahlin angitt totalt 422 elever i
målgruppen for totalt 11 skoler, der 325 elevsvar ga en svarprosent på
77 %. Her er det bare 9 skoler. Hvilke to skoler er borte, og hvorfor?
Uansett er dette faglig svakt, eller kan det være et forsøk på å skjule
noe?
More Waldorf pupils thought their social studies teaching was
interesting and good. The comparison showed that the Waldorf pupils in
the 12th
grade thought that the school’s social studies teaching was interesting
and good to a greater extent than the municipal school pupils in the
same grade. Furthermore, more Waldorf pupils in this grade thought they
were good at social studies, compared with the municipal pupils.
Dette er igjen en meget lite tillitsvekkende måte å samle inn data på.
Svarene på disse spørsmålene, som skal gå gjennom læreren på
Waldorfskolen, vil uttrykke en åpen kritikk av læreren, noe de fleste
elever lite gjerne ønsker å gjøre.
n) Hva har dette med moralsk kompetanse og modenhet å gjøre?
o) I rapporten hevdes det at færre Waldorf-/ Steinerskoleelever,
sammenlignet med elever i offentlig skole, føler seg mobbet eller
urettferdig behandlet. De følte også at lærerne, eller andre voksne,
raskt grep inn hvis noen ble mobbet.
Dette har preg av bestillingsverk. En utpreget, og over flere år,
gjentatt kritikk fra svært mange ulike hold, over hele verden, går
direkte på Waldorf-/ Steinerskolenes passive forhold til mobbing. De
antroposofiske lærernes utpregete passivitet i forhold til åpenlys
mobbing har nå så mange kilder, uavhengige av hverandre, på Waldorf
Survival-listen,
WASSO, at det umulig kan utgjøre en tilfeldighet.
Eller er det slik at svenske Waldorfskoler er utpreget mye bedre enn
engelskspråklige når det gjelder å forholde seg til mobbing? En annen
sannsynlighet er, som nevnt før, at elever som føler seg mobbet på
Waldorf-/ Steinerskoler velger å slutte fordi deres problemer ikke blir
møtt eller forsøkt løst. De er ikke til stede lenger slik at deres svar
ikke fremkommer på spørreskjemaet. Eller er det av frykt for å kritisere
passive lærere, som jo er de som samler inn og gjennomgår
spørreskjemaene? Eller representerer svarene, og den lave
svarprosenten, en utvelgelse fra lærernes side?
A greater number of blank, ironic and destructive answers from the
Waldorf pupils (in the Rosenberg test). Behind these answers there may
be a certain distrust of, or rebellious attitude to, established social
or political institutions.
Eller det kan være så enkelt som at spørreskjemaene ble sett over av
læreren, mens de ikke ble det i Rosenbergtesten, og elevene følte seg
friere i forhold til sine svar der?
Fra delrapport 4:Knowledge of Swedish, English and Mathematics, and attitudes to the teaching
The first two questions were investigated by having the pupils in nine
of the eleven participating Waldorf schools answer parts of the
questionnaires that were included in the National Agency for Education’s
national evaluation in 2003 (NU03). The selection of questions, in the
form of a questionnaire, was sent out during the spring term of 2003 to
the class teachers, who were asked to administer the collection of the
questionnaires themselves. The number of Waldorf pupils who answered was
196.
Ifølge rapporten er det små forskjeller i faglig nivå.
Sitat: Only small differences between the Waldorf pupils and the
municipal school pupils in their Swedish, English and Mathematics marks.
Dette er også de samme tallene for svarelever som er angitt tidligere
(196 elever). Hva kommer det av? Disse svarene er altså administrert og
innsamlet av lærerne på Waldorf-/ Steinerskolen. De er altså ikke
innlevert anonymt, i ferdigfrankerte konvolutter, som så er sendt til en
registreringsenhet som kan garantere at svarene forblir anonyme og
ikkesensurerte.
I rapporten fremkommer det en rekke konklusjoner av svært ambisiøs
karakter. For eksempel:
- The Waldorf pupils were generally happier at school
- The Waldorf pupils had a more positive picture of their schoolwork
- The Waldorf pupils to a lesser extent only worked with their school
subjects in order to pass the tests
- The working environment in the lessons was generally perceived as
quieter and pleasanter in the Waldorf schools
- The Waldorf pupils had a more positive attitude to Mathematics
- The Waldorf pupils found Swedish a less difficult subject
The Waldorf pupils were less sure of their ability to cope with concrete
tasks
-
Sett i sammenheng med erfaringer fra andre kilder, som for eksempel
Waldorf Survivor listen,
WASSO, som har tilsvarende negative opplevelser fra Waldorf-/
Steinerskolen, er dette konklusjoner som i beste fall uttrykker
ønsketenkning på et heller tynt grunnlag.
Dahlin skriver også:
Here, however, an uncertainty in the results is created by a higher
drop-out rate amongst the Waldorf pupils in Group 2.
Tatt i betraktning foreldrenes bevisste valg og sterke motivasjon for å
velge en Waldorf/ Steinerskole for sine barn, fortjener denne høye
frafallsprosenten mer fokus enn bare å bli nevnt i forbifarten. Hvorfor dropper så mange ut av Waldorfskolen? På tross av at de, i følge den samme Dahlin-rapporten er mer positivt innstilt til fag og lykkeligere i sin skolehverdag, som Bo Dahlin og hans forskerteam synes å finne belegg for i sine undersøkelser? |
Les også: Fabrikkert vitenskap fra Steinerbevegelsen |
The English version: Collected analysis of the Dahlin report |