Fabrikkert
vitenskap Les en samlet analyse av Dahlin-rapporten |
Juksepaver- Fabrikkert vitenskap fra
Steinerbevegelsen
Når steinerbevegelsen
skal markedsføre seg som et bedre alternativ enn offentlig skole, viser
antroposofer til
Dahlin-rapporten. Denne rapporten skal være beviset på at
Steinerskolen utdanner elever til bedre mennesker enn det de klarer i
den offentlige skolen.
Kjendisantroposofer kaller det «ny forskning» når de bruker
Dahlin-rapporten til å fortelle at steinerskoleelever er mer positive,
mer tolerante og mindre rasistiske enn elever i offentlig skole.
Ingen av dem gjør
oppmerksom på at Dahlin-rapporten er skrevet av antroposofene selv.
Hvem er forskerne
bak rapporten? Rapporten «Waldorfskolan – en skola för människobildning?» er 6 delrapporter laget i tidsrommet 2003-2005 på grunnlag av spørreskjema sendt til 11 svenske Steinerskoler. Ikke alle skolene deltok i alle deler av undersøkelsen. Ansvarlig for rapporten er Bo Dahlin,
professor i pedagogikk ved Universitetet i Karlstad, Sverige. Bo
Dahlin er også
ekstern
sensor ved
utdanningsprogrammet for Masterstudier i Eurytmi i Järna, og medlem av
utdanningskomiteen ved
Masterstudiet ved Rudolf Steiner Høyskolen i Oslo. Nøytral forskning?
Medforfatter til rapporten, Agnes Nobel, psykolog og dosent i
pedagogikk har, i tillegg til å utgi bøker på antroposofenes forlag,
skrevet boken «Educating
through Art»
som gir seg ut for
å være forskning, men er en promotering av Waldorf-/ Steinerpedagogikk.
Medforfatter Ingrid Liljeroth er psykolog og har
vært særlig interessert i arbeidet med utviklingshemmede innenfor
Steinerbevegelsen.
Øvrige medforfattere og forskningsassistenter har også
tilknytning til steinerskolen, enten som tidligere elever eller som
samarbeidspartnere innenfor steinerbevegelsen.
Hvem har finansiert rapporten?
Det fremgår ikke i rapporten hvilken sammenheng det er mellom de som har
finansiert denne rapporten, Kempe-Carlgren stiftelsen og Waldorf-/Steinerskolebevegelsen?
Interessant nok er Frans Carlgren, styremedlem i nettopp
denne stiftelsen, og en kjent antroposof i Sverige. Det svenske
lærertidsskriftet som har henvist til Dahlin-rapporten i en av sine
artikler, gjør
oppmerksom på dette. De
norske antroposofene gjør det ikke.
Juksepaver
For å være på den sikre siden da Dahlin-gruppen skulle gå
i gang med sitt «forskningsprosjekt», ble det sendt ut et brev til
Steinerskolene der professor Bo Dahlin selv forsikrer at de som skal
gjøre undersøkelsen «är positivt inställda til waldorfpedagogikens
grundprinciper (...)» Hele brevet Dahlin skrev til skolene kan du
lese her.
Lærerne på de skolene som takket ja til tilbudet skulle
også få
ta del i arbeidet med rapporten, og velge ut
de elevene som skulle være med på delrapportene.
Så; både de som har deltatt i rapporten med
utvelgelse av elever, og de som har «forsket» og skrevet rapporten,
og de som har finansiert rapporten er antroposofer. Et stykke
fabrikkert vitenskap for å møte den voksende, internasjonale kritikken.
Juksepaver, kort sagt.
|
Back |