Hva er vår kritikk? |
||
Tre forhold:
Steinerskolen er et alternativ til offentlig skole. Den fremstår som et
alternativ til et konvensjonelt, mainstream, masseprodusert liv.
Økologi, natur og autentisitet. Et sted der barnet frelses fra plastikk
og stress, og får kunst og ro i stedet. Men det er i beste fall bare
halve sannheten.
Steinerskolen er en viktig del av en religiøs bevegelse som i tillegg
til å drive skole, også har en egen
menighet.
Steinerbevegelsen har egen matproduksjon, egen bank og egen medisin. Det
er et religiøst livssynsalternativ, der
Rudolf Steiner
er den spirituelle hjernen bak
alle deler av virksomheten. I motsetning til en konfesjonsfri
skole, har Steinerskolen opphav i den kristen-okkulte idéverdenen, der
alt fra skoledagens ritualer til fargebruk i klasserommene har en
religiøs forankring.
Vår kritikk av steinerbevegelsen er, blant annet, at den ikke er åpen om
hvordan
antroposofi
praktiseres i skolen.
Salgbare myter
Det moderne mennesket i den vestlige verden står i en konstant
valgsituasjon. Nesten alt er mulig å velge for selvstendige mennesker
med kjøpekraft som lever i et demokrati. Barndommen er et eget land og
foreldre en egen målgruppe for markedskrefter og ideologer.
Begeistringen over plastikk og hi-tec er dalende, og lengselen
tilbake til naturen og det opprinnelige viser seg på alle arenaer. Det
rustikke er en trend og en motkultur til det urbane
høyhastighetslivet, og forståelig som protest mot overdreven tro på
naturvitenskap og rovdrift på naturen. Det alternative er
en egen industri som gjennomsyrer hele samfunnet. Når Steinerskolen markedsfører seg selv, selger den myten om det landlige livet, det opprinnelige og det naturlige. En romantisk, eventyraktig fortellermåte sladrer om noe barnevennlig og snilt. Steinerskolen presenterer seg som en del av naturen, med en arkitektur som nærmest vokser ut av knauser og skogholt. Idealistiske voksne passer på, slik at barnet får utvikle seg i takt med seg selv.
«Dersom
forståelsen for menneskets sanne åndsdimensjon skulle gå tapt,
måtte dette få de Hva begrepet «åndsdimensjon» inneholder, og hva det innebærer for mennesket er et stort og uklart tema. Hva «den sanne åndsdimensjonen» betyr, er enda mer kryptisk. At Bøhn her hevder at noe er sant og noe annet er falskt, synes tydelig. Denne språkbruken er typisk for New Age og det nyreligiøse språket. Hva er det for slags sann åndsdimensjon Steinerskolen forvalter, slik at den ikke skal gå tapt? Hva betyr de frykteligste konsekvenser? Redd Barna har undersøkt isolerte religiøse miljøer og konkluderer med at «Det at de får egen skole – det er det verste som kan skje. Da blir de enda mer isolert.» De etterlyser også økt innsats fra myndighetene når det gjelder å følge opp den enkelte skole. Det myndighetene må gjøre er å følge opp de krav de har satt for sin godkjenning av den enkelte skole. I hvilken grad blir læreplanen fulgt? Hva undervises det rent faktisk i, i de enkelte fag? Får elevene det timetallet og de fagtimene elevene og foreldrene forventer?
Holisme. Det hele mennesket
Steinerskolen presenter sin pedagogikk på en
holistisk
måte, og lar være å fortelle om de okkulte forestillingene som skjuler
seg bak klisjeene.
Det holistiske er likevel bare begynnelsen på herligheten. På overflaten
kan man selvsagt begeistres over naturfarger og ull, langsomheten og
«den kunstneriske» tilnærmingen.
Samtidig er det slik at steinerpedagogisk utdanning er en
innføring i reinkarnasjonslære, og akvarellmaling en måte å komme i
kontakt med deler av sjelen på. Når Steinerskolen snakker om hele
kroppen, balanse og koordinasjon, er det en ytre måte å beskrive
bevegelsesfaget
eurytmi
på. Det er også en måte å forbinde barnet med den okkulte verdenen på,
sett fra antroposofenes side.
Hierarki
Steinerskolens menneskesyn er
hierarkisk.
Når Rudolf Steiner snakker om mennesketyper, er dette kategorier
Steiner har kartlagt. Barnet kan ses som en av fire hovedtyper, også
kalt
temperamenter.
Rudolf Steiner har laget detaljerte anvisninger av hva pedagogen skal
gjøre for å hjelpe de forskjellige temperamentene med å komme videre i
sin sjelelige utvikling. Siden Steinerskolen har reinkarnasjon og
karma-lære som grunnpilar i sitt menneskesyn, vil barnet tolkes ut fra
pedagogens forståelse av den sjelelige utviklingen barnet har. Også
folkeslag
har en hierarkisk ordning i antroposofien. Den romantiske,
klisjé-aktige fortellerstilen Steinerskolen presenterer seg gjennom,
forteller ikke om Steiners detaljerte kartlegging av mennesketyper,
raser og åndelige nivå.
Vitenskap
Steinerbevegelsen hevder, likhet med
scientologene
at mennesket er et åndelig vesen, som ved å arbeide med seg selv på
bestemte, meditative måter kan nå høyere verdener. Både scientologer og
antroposofer spekulerer i sammensetningen av ord som «vitenskap» («science»)
og «sjelelig» eller «åndelig». Rudolf Steiner har en egen
evolusjonsteori,
og mener å kunne lese universets skjulte sannheter gjennom
akasha krøniken.
Siden Steiner har gjennomskuet det okkulte, blir hans og
steinerbevegelsens anliggende ikke bare privat, men noe som omfatter
hele samfunnet. Både scientologer og antroposofer
rekrutterer
kjendiser som del av sin markedsføring.
Når andre religiøse bevegelser driver skole, er de åpne på hvordan det
religiøse opptrer skolehverdagen.
Den katolske skolen
St. Sunniva
forteller på sine hjemmesider at de har morgenbønn (i Steinerskolen
kaller de det
morgenvers),
at de følger kirkeårets høytider (i Steinerskolen kaller de det
årtidsfester)
og at de aktivt støtter en katolske hjelpeorganisasjon (Steinerskolen
støtter sin egen
WOW-organisasjon) St. Sunniva skolen forteller også at de bortsett fra dette, er forpliktet til å følge de statlige læreplanene. Det er ikke Steinerskolen, som søker unntak fra alt som kommer i konflikt med deres livssynspedagogikk.
Gjør det noe?
Steinerbevegelsen produserer rapporter for å formidle ønsketenkning om sin virksomhet. Å betale for en plass på Steinerskolen er å delta i en stor livssynsbevegelse der skolen er en viktig inntektskilde for det antroposofiske arbeidet.
Mange har erfart
at prisen ble for høy.
|
||
|
||